Verslag online dag Ontwikkeling Telt! Festival: kansen bieden aan talent

Het Ontwikkeling Telt! Festival is donderdag 22 september begonnen met de online dag, waarop bijna 50 online deelsessies zijn georganiseerd over een leven lang ontwikkelen en het verbeteren van basisvaardigheden. Het merendeel van de sessies is nog drie maanden online terug te kijken op www.ontwikkelingteltfestival.nl. In dit artikel geven we je alvast een sfeerimpressie van een aantal sessies.

Ontwikkeling Telt! Festival 2022, online dag

Opening

“Als overheid willen we iedereen meenemen en een kans bieden om zijn talenten waar te maken”, aldus minister Van Gennip van Sociale Zaken tijdens het Ontwikkeling Telt! Festival. De minister opende de online dag van het festival en benadrukte het belang van samenwerken. “De overheid kan dit niet alleen, maar alleen samen met professionals. Jullie weten hoe je mensen mee krijgt en hen helpt om zich te ontwikkelen.” 

In het plenaire deel van het Ontwikkeling Telt! Festival kwamen ook Jacco Vonhof (voorzitter van MKB Nederland), Jeen Hofstra (ervaringsdeskundige laaggeletterdheid), Maurice de Greef (hoogleraar op het gebied van laaggeletterdheid), Nienke Meijer (initiatiefnemer van De Buitenboordmotor), Natasha Notten (senior onderzoeker bij Movisie) en Marjolein ten Hoornte (directeur arbeidsmarkt en MVO bij Randstad) aan het woord. Daarbij ging het veel over het herkennen van laaggeletterdheid op het werk. Volgens Vonhof is het voor werkgevers belangrijk dat werknemers voldoende taalvaardig zijn. “Dat geldt ook voor mijn eigen schoonmaakbedrijf. Denk maar aan de veiligheid op de werkvloer en het begrijpen van regels en instructies, het lezen van een mailtje, of een code intypen bij een klant. Daarom trainen wij onze leidinggevenden en de collega’s die intakes doen, om het gesprek aan te gaan over taalvaardigheid. Als werknemers aangeven dat ze moeite hebben met lezen en schrijven dan trekken wij alle registers open en helpen hen daarbij.”

Bij Randstad leren werknemers ook om laaggeletterdheid bij uitzendkrachten te herkennen en hierover het gesprek aan te gaan. “Veel collega’s zijn nog handelingsverlegen”, weet Ten Hoornte. “Vragen of iemand kan lezen en schrijven is lastig. Maar dat kun je leren.” 

Prof.dr. Maurice de Greef (Leerstoelhouder UNESCO/ leerstoel Volwasseneneducatie Vrije Universiteit Brussel) deelde naast zijn kennis, ook een prachtig zelfgeschreven lied, dat goed invoelbaar maakte hoe het is om laaggeletterd te zijn. En over wat het betekent als je wél de eerste stap zet, en de vruchten gaat plukken van leren op latere leeftijd. Beluister het lied van Maurice de Greef hier.

Taalambassadeur Hofstra juicht de inzet op basisvaardigheden toe. “Zelfs als je alleen iets met je handen wil doen, kun je nog vastlopen op bijvoorbeeld digitale vaardigheden. Je hebt dat gewoon nodig om je werk goed te doen. En niet alleen je werk. Ik zeg weleens: je moet tegenwoordig bijna een diploma hebben om burger te zijn. Op mijn werk is mij nooit gevraagd wat ik nodig had om me verder te ontwikkelen. Dat geldt voor veel werknemers. Veel gaan daarom nooit aan de slag met het verbeteren van hun vaardigheden en dat is jammer.”

Hofstra sloot zijn betoog af door een prachtig gedicht voor te dragen, geschreven door Sahil Amar Aïssa. Gedicht voorgedragen door Jeen Hofstra.

“Het wordt steeds belangrijker dat werknemers zich verder ontwikkelen”, voegt Ten Hoornte toe. “We moeten makkelijker van sector naar de andere kunnen verhuizen. Daar ligt een schat aan mogelijkheden.”

Kijk het plenaire deel van de online dag terug op ontwikkelingteltfestival.nl

Digitaal burgerschap onder jongeren

Digitale vaardigheden stonden ook centraal bij de deelsessie ‘Samen werken aan beter digitaal burgerschap onder jongeren’, verzorgd door Stephanie Verhagen van de Koninklijke Bibliotheek en Céline Jussen-Schrijvens van Bibliotheek Kerkrade. De afgelopen tijd hebben vijf bibliotheken een pilot gedaan waarin ze onderzochten hoe ze het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) dichter bij jongeren kunnen brengen. Met het IDO helpen bibliotheken bezoekers met hun communicatie met de overheid, zoals bijvoorbeeld het aanvragen van DigiD of het aanvragen van toeslagen. Om ook jongeren kennis te laten maken met het IDO, probeerden de vijf bibliotheken verschillende samenwerkingen uit, bijvoorbeeld met de McDonalds, het ROC, een vmbo-school, een moskee en lokale jongerenorganisaties. De Koninklijke Bibliotheek rondt het onderzoek naar de pilots aan het eind van 2022 af, maar deelde tijdens deze sessie alvast de belangrijkste inzichten:

  • Met jongeren communiceren is een vak apart, met een andere taal, kanalen en vormgeving. Daar moet je je als bibliotheek in verdiepen.
  • Maak jongeren eerst bewust van wat ze nog niet weten. Veel jongeren denken namelijk dat ze alles al weten.
  • Betrek jongeren bij het traject. Vraag ze wat ze nodig hebben en maak gebruik van hun netwerk.
  • Doe je digiding! en de digidingen-desk zijn goede middelen om jongeren te helpen. Lees hier een artikel over beide tools op onze website.

Laaggecijferdheid

Kees Hoogland, lector van de Hogeschool Utrecht, deelde zijn kennis over het belang van gecijferdheid. Hoogland liet zien dat laaggecijferdheid veel voorkomt in Nederland en dat dit een steeds groter probleem wordt. “De wereld wordt steeds meer gecijferd.” Hij pleit daarom voor een integrale benadering van geletterdheid, gecijferdheid en digitale vaardigheden, met een focus op belangrijke thema’s zoals gezondheid en financiën. “Maar het is vooral belangrijk dat mensen de dingen die ze leren ook echt in de praktijk kunnen gebruiken”, aldus Hoogland. “Anders kunnen ze snel gedemotiveerd raken.”

Bekijk de sessie van Kees Hoogland terug

Lees ook het interview van Tel mee met Taal met lector Kees Hoogland

Leesbevordering op het consultatiebureau

Marijke Bos van Stichting Lezen en Louise Timmer en Kevin Koorda van Bibliotheek aan de Vliet, legden uit hoe taalhuizen buiten de muren van de bibliotheek kunnen treden om taalvaardigheid te verbeteren. Timmer en Koorda gaan eens in de week op bezoek bij het consultatiebureau, om (toekomstige) ouders bewust te maken van het belang van voorlezen. Ze gaan met ouders in gesprek en ondersteunen zo de jeugdarts en verpleegkundige. De samenwerking bevalt goed. “We zien dat er meer verschillende doelgroepen naar de bibliotheek komen op plekken waar wij het consultatiebureau bezoeken”, aldus Koorda. Daarom zoekt Bibliotheek aan de Vliet naar meer samenwerkingsmogelijkheden. Een van die plekken is het zwembad, waar bibliotheekmedewerkers voorlezen aan jonge kinderen. Koorda: “Het liefst willen we nog meer buiten de bibliotheek doen en mensen bereiken die normaal niet zo snel bij ons naar binnen lopen.” 

Wil je weten welke tips ze nog meer deelden, over hoe je als taalhuis meer naar buiten kunt treden? Kijk dan de sessie terug.

Schrijf je nu in voor dag 2!

Op 13 oktober vindt de tweede dag plaats van het Ontwikkeling Telt! Festival, in het Postillion in Den Haag (naast station Den Haag HS). Het programma vind je hier. Je kan je nog aanmelden voor dit gratis festival, maar wees er snel bij, want vol = vol. 
Aanmelden