Maatschappelijke organisaties

Werk je bij een bibliotheek, in de schuldhulpverlening of bij een andere maatschappelijke organisatie? Dan is de kans groot dat je te maken krijgt met laaggeletterdheid. Waar merk je dat nou aan, dat iemand laaggeletterd is of problemen heeft met basisvaardigheden? En wat kun je vervolgens doen?

Zo herken je laaggeletterdheid

Op de website van de Stichting Lezen en Schrijven vind je een handig overzicht met signalen van laaggeletterdheid. Iemand heeft bijvoorbeeld geen e-mailadres. Iemand kan niet mobiel bankieren. Of hij/zij wil ter plekke geen formulieren invullen. Het kan ook opvallen dat iemand een tekst wel bekijkt, maar de ogen niet over de regels beweegt zoals een geletterd persoon dat zou doen. Wil je meer signalen van laaggeletterdheid kennen?

Bekijk het overzicht signalen

Een burger, cliënt of klant het beste helpen

Oké, je herkent laaggeletterdheid nu. Wat kun je vervolgens doen? Hieronder hebben we een aantal opties voor je op een rij gezet.

Maak het onderwerp bespreekbaar

Als je vermoedt dat iemand moeite heeft met lezen, schrijven of rekenen, is het in eerste instantie belangrijk om dit te benoemen. En vervolgens hulp aan te bieden. Kijk op “Wat kan ik doen?” voor meer tips en informatie. Of gebruik de informatie van onderstaande toolkits. 

Op onze pagina Kennis van de doelgroep vind je meer informatie over laaggeletterdheid. En op de pagina Handige informatie vind je nog meer links naar organisaties, middelen en materialen waar je gebruik van kunt maken.

Meer basisvaardigheden onder de knie krijgen

Verwijs iemand door

Gemeenten, bibliotheken, taalmaatjes, vrijwilligersorganisaties: er zijn allerlei plekken waar mensen terechtkunnen voor hulp, advies en cursussen om meer basisvaardigheden onder de knie te krijgen. 

Je kunt het volgende telefoonnummer doorgeven van de Stichting Lezen en Schrijven: 0800 - 023 44 44. Mensen krijgen dan een luisterend oor en advies voor een passende cursus in de buurt. Deze zijn bijna altijd gratis of vragen slechts een kleine bijdrage.

Maak je eigen communicatie toegankelijk

Is de communicatie van jouw organisatie al toegankelijk en begrijpelijk? Of valt daar nog wat winst te behalen?  Op onze pagina ‘Handige informatie’ vind je onder het kopje ‘eenvoudig communiceren’ nog een paar extra tips. 

Subsidie van Tel mee met Taal

Tel mee met Taal biedt subsidies voor maatschappelijke organisaties die (in samenwerkingsverband) laaggeletterdheid willen voorkomen en verminderen. Heb je een goed idee op dat vlak? Misschien kun je eens kijken of een subsidieaanvraag iets voor jullie is.

Meer over de subsidie van Tel mee met Taal