Zorgen dat ouders de Nederlandse taal beheersen

Basisschool John F. Kennedy in Breda biedt taalles aan ouders. Op die manier hoopt de school de betrokkenheid bij hun kinderen te vergroten. ‘Wij hebben een gemêleerde school met een grote culturele diversiteit. Dat zorgt ervoor dat er bij een deel van onze kinderen thuis weinig tot geen Nederlands wordt gesproken.’ Aan het woord is directeur Mariska Snijder.

Ouders krijgen les op school
©Tel

Samen door het ontwikkelproces

‘Het is voor kinderen belangrijk dat hun ouders de Nederlandse taal beheersen,’ licht Snijder toe. Ouders moeten hun kinderen kunnen begeleiden in hun ontwikkelingsproces. Daarvoor is het nodig dat de ouder zelfredzaam is en niet afhankelijk van het kind. Dan zijn de rollen immers omgedraaid. Door te investeren in de taalvaardigheid van de ouder, ontstaat er veelvuldig contact en verbondenheid. Van daaruit kun je als school gaan samenwerken met ouder en kind.’

Taalles onder schooltijd

Bijzonder is dat de taallessen onder schooltijd plaatsvinden. Ouders die hun kind naar school brengen, kunnen gelijk aansluiten voor de taalles. En voor de ouders die kinderen hebben in de leeftijd van nul tot vier jaar heeft de school oppas geregeld. Op dit moment volgen zo’n tachtig cursisten (voornamelijk moeders) een taalles op basisschool John F. Kennedy. Snijder: ‘De deelnemers krijgen twee keer per week anderhalf uur lang les. We bieden daarbij vijf verschillende niveaus aan, zodat er voldoende ruimte is om door te groeien. Gemiddeld hebben de cursisten een jaar nodig om door te groeien naar een volgend niveau.’

Zelfvertrouwen

Snijder vindt het vooral mooi om de persoonlijke ontwikkeling van de deelnemers te zien. ‘Ouders geven aan dat zij veel meer zelfvertrouwen krijgen en daardoor een gesprek met de leerkracht zelf durven te voeren, maar ook zelf naar de dokter durven te gaan. Of het nu in winkels is of gewoon op straat, het is gemakkelijker om een gesprek te voeren en daar krijgen zij enorm veel zelfvertrouwen van. Dat laat nog maar eens zien hoe belangrijk het is om die basisvaardigheden onder de knie te hebben.’

Voordelen voor ouders en kind

Investeren in de taalvaardigheid van ouders heeft dus niet alleen voordelen voor de ouders zelf, maar ook voor de school. Want een taalrijke omgeving thuis biedt kinderen meer kansen waardoor de kinderen zelf ook taalvaardiger worden. Ook leidt het vaak tot betere communicatie tussen de ouders en de school en een hogere betrokkenheid van ouders bij de school, ouders helpen bijvoorbeeld meer mee bij schoolse activiteiten.

iPads met taalapp

In Delft kunnen ze meepraten over de voordelen die het oplevert. Daar geven leraren laagtaalvaardige ouders iPads met taalapps te leen. De ouders oefenen thuis met hun kind, en zowel taal als zelfvertrouwen vliegt met sprongen vooruit. Van het kind én van de ouders. Lees meer over dit Delfts initiatief: leraren zetten apps in voor betere taalvaardigheid van ouder en kind.

Tel mee met Taal subsidie

Wil jij als school ook inzetten op een betere taalvaardigheid van ouder en kind? Dan kan je bij Tel mee met Taal subsidie aanvragen.

Naar de subsidiepagina