gezondheid

Zorg afstemmen op laaggeletterden: hoe?

Hoe herken je laaggeletterdheid? Wat is het nu precies? En hoe vaak komt het voor? Het antwoord op deze vragen krijg je als je de thema-uitzending van Expertisecentrum Pharos bekijkt. Tien minuten later heb je goede tips voor begrijpelijke communicatie met laaggeletterde cliënten.

Laaggeletterdheid herkennen en effectief communiceren
Een op de negen Nederlanders is laaggeletterd. Laaggeletterden hebben zoveel moeite met lezen en schrijven dat het hun dagelijks functioneren belemmert. Voor wie in Nederland niet goed kan lezen en schrijven, is de weg naar de dokter, het ziekenhuis en de apotheek bezaaid met hindernissen.

Begrijpen en toepassen
Kunnen lezen is overal nodig. Maar dat niet alleen: wat je leest, moet je ook kunnen begrijpen en toepassen. Veel laaggeletterden hebben ook beperkte gezondheidsvaardigheden. Die heb je nodig om informatie over ziekte en gezondheid te verkrijgen, te begrijpen en toe te passen bij het nemen van beslissingen.

Zorg afstemmen
In de meeste huisartsenpraktijken, verloskundigenpraktijken en apotheken komen elke dag wel laaggeletterde patiënten. Wie in een zogenoemde achterstandswijk werkt, komt deze patiënten vaker tegen. Ze zijn niet makkelijk te herkennen. Toch is het belangrijk deze patiënten te identificeren en de zorg op hen af te stemmen.

Thema-uitzending
In de thema-uitzending ‘Herkennen van en effectief communiceren met laaggeletterden’ vertelt Gudule Boland van Pharos meer over laaggeletterdheid: wat het is, hoe vaak het voorkomt en hoe je het kunt herkennen. Daarbij geeft ze een aantal goede tips voor begrijpelijke communicatie met laaggeletterde cliënten.

Bekijk hier het volledige artikel en lees hoe Pharos laaggeletterdheid aanpakt.