gezondheid

Ziekenhuis Rivierenland gaat taboe rond laaggeletterdheid te lijf

In Ziekenhuis Rivierenland worden makkelijke plaatjes gebruikt in plaats van moeilijke praatjes om het goede gesprek te hebben met patiënten. Medici stellen vanaf deze week extra vragen om eventuele laaggeletterdheid bij patiënten in beeld te krijgen. Met behulp van plaatjes worden dingen nu extra duidelijk voor de patiënt.

“Vindt u het lastig om medische formulieren in te vullen? Hoe vaak helpt iemand u bij het lezen van brieven? En vindt u het moeilijk om te begrijpen wat uw medische situatie is?”

Met deze drie vragen willen medewerkers van Ziekenhuis Rivierenland achterhalen of een patiënt mogelijk laaggeletterd is. Daarnaast komen er pictogrammen om dingen duidelijker te maken.

In Rivierenland komt het relatief vaak voor dat inwoners grote moeite hebben met lezen en schrijven. In Tiel is 16 procent van de beroepsbevolking laaggeletterd. Omdat die groep mensen vaker met gezondheidsproblemen kampt, wil het ziekenhuis de aanpak het liefst snel op meer afdelingen introduceren.

,,We zijn nu begonnen op afdeling AB3, waar longpatiënten en patiënten van interne geneeskunde (bijvoorbeeld diabetici) worden geholpen. Dat is onze grootste afdeling en we hebben gemerkt dat hier mogelijk veel mensen komen die mogelijk laaggeletterd zijn’’, vertelt adviseur patiëntgerichte communicatie Liduine Konings.

Lees hier het hele artikel uit de Gelderlander.