gezondheid

Animaties helpen laaggeletterden in ziekenhuis

Er zijn nieuwe animaties te zien op de wachtkamerschermen van het MCL. De animaties zijn specifiek gemaakt voor laaggeletterden. De centrale boodschap van de animaties is dat als je iets niet begrijpt, je hulp mag vragen.

Dit lijkt een open deur, maar voor veel laaggeletterden is de drempel om hulp te vragen hoog. In de animaties worden veel voorkomende situaties uitgebeeld: het ontvangen van een brief, naar het ziekenhuis, informatie over medicijnen, een gesprek met de arts of de weg vinden in het ziekenhuis.

Behandeling Begrepen
De animaties zijn ontwikkeld door Behandeling Begrepen. De inhoud is samengesteld door communicatieadviseurs Marijke Greijdanus van het UMCG, Inge Schippers van Medisch Centrum Leeuwarden en regiomanager Joost Huiskens van Stichting Lezen & Schrijven. Huiskens heeft daarbij gebruik gemaakt van het advies van een taalambassadeur en zijn jarenlange ervaring en contacten met laaggeletterden. De animaties zijn kosteloos beschikbaar gesteld aan ziekenhuizen. De kosten van de ontwikkeling van de animaties zijn betaald uit het batig saldo van de opgeheven vakvereniging Compriz.

Te snel en te veel
Inge Schippers: “Het was best lastig om deze animaties voor een openbare ruimte zoals een wachtkamer te maken. We moesten iets maken zonder geluid, maar ook met zo weinig mogelijk tekst. Én zo concreet mogelijk. Joost kon goed uitleggen wat wel of niet goed overkomt bij laaggeletterden. Dat was erg waardevol. En de taalambassadeur heeft me vooral duidelijk gemaakt dat we vaak te snel en te veel in één beeld duidelijk willen maken. Daar moesten we van af! “

Veel gedaan maar nog niet klaar
Het MCL is al meerdere jaren bezig om de communicatie zoveel mogelijk af te stemmen op mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Zo is er structureel overleg met de Stichting Lezen & Schrijven en worden communicatiemiddelen zoals folders, website en patientenportaal op gezette tijden beoordeeld door laaggeletterden. Ook is er geregeld scholing gegeven aan medewerkers over het herkennen van laaggeletterdheid. “We streven ernaar om bij het maken van folders, brieven en vragenlijsten zoveel mogelijk eenvoudige taal te gebruiken. We zijn er echter nog niet. Veel informatie kan nóg korter en eenvoudiger. Voor een ziekenhuis, waar veel ingewikkelde informatie overgebracht moet worden, is dat een hele uitdaging. Hier blijven we de komende jaren dus nog aan werken. Daarnaast zijn we aan het onderzoeken hoe we meer met beeld in plaats van tekst kunnen werken. Digitale communicatiemiddelen bieden hierin tegenwoordig veel mogelijkheden”, aldus Inge Schippers.
De animaties zijn sinds vandaag te zien op de beeldschermen in de wachtkamers van het MCL.

Bekijk hier de zes animaties:

Bron:  Zorg. Liwwadders