algemeen

Persconferentie in eenvoudige taal

De persconferenties over de coronamaatregelen zijn voor laaggeletterden moeilijk te volgen. In korte tijd komen verschillende onderwerpen aan de orde. Stichting Lezen en Schrijven biedt daarom een hertaalde uitleg: informatie uit de persconferentie op een lager taalniveau. De stichting kiest bewust om minder informatie te geven en het belangrijkste uit te leggen.

De persconferentie van 21 april in eenvoudige taal.

Op dinsdag 21 april vertelde Premier Mark Rutte op televisie over corona.
De belangrijkste dingen leggen we uit.

Kinderen en jongeren
De regering heeft onderzoek gedaan naar corona bij kinderen.
In het onderzoek staat dat corona voor kinderen meestal ongevaarlijk is.
Als kinderen corona hebben besmetten ze andere mensen bijna nooit.
Daarom mogen kinderen weer naar de basisschool, de opvang en de sportclub.

Kinderen op de basisschool ( van 4 tot 12 jaar)
Op 11 mei gaat de basisschool weer open.
Kinderen krijgen wel minder lessen.
De kinderen gaan niet allemaal tegelijk naar school.
De school kiest wanneer uw kind naar school moet komen.
Heeft u vragen? Neem dan contact op met de school.

Lees hier verder voor de hele hertaling. Op de website van stichting Lezen en Schrijven kan je de tekst ook laten voorlezen.

Meer informatie

Op de website lezenenschrijven.nl/corona staan ook video-animaties: ‘Wat te doen bij coronavirus?’ en ‘Wat is 1,5 meter?’ Daarnaast geeft de website een overzicht van informatie aan laaggeletterden door andere organisaties. De ontwikkelingen rondom het coronavirus volgen elkaar snel op. Daarom vult Stichting Lezen en Schrijven deze website regelmatig aan. Ook verwijst Stichting Lezen en Schrijven naar het landelijke informatienummer van de Rijksoverheid voor vragen over corona: 0800 – 13 51 (gratis). Dit informatienummer is elke dag van 8.00 tot 22.00 uur te bereiken.